ALAK, KALEM, MÜZEMMİL, FATİHA, MÜDDESSİR, MESED SURELERİ, AHLAK VE DUA BAHSİ

logo5

ALAK, KALEM, MÜZEMMİL, FATİHA, MÜDDESSİR, MESED SURELERİ, AHLAK VE DUA BAHSİ

Hayatta ve kâinatta olan, olmakta olan her şeyin tek sahibi, Cenabı Allah’tır.

Cenabı Allah, hayat ve tabiatta olan, bütün insanlara bir yol çizmiştir.

Çizdiği bu yol Kur’an’ı Kerim ait olup, pratiği Hz. Muhammed’in (s.a.v) mevcuttur.

 

ALAK SURESİ

  1. OKU! Yaratan Rabbinin adıyla
  2. İnsanı sevgiden ilgi ve alakadan yarattı.
  3. OKU! Senin Rabbin çok cömerttir.
  4. Kalemi kullanmayı öğretti.
  5. İnsana bilmediği şeyleri öğretti… (19 ayettir)

Çok sevgili, ilgili, ilişik, yapışık, tutkun anlamlarına gelir. Yani Kur’an’da ki bütün sure ve ayetler bir biriyle ilişkilidir, bir birlerinin içinden çıkarlar. Bu, Tevhit bilincini pekiştirmek içindir.

 

KALEM SURESİ

  1. NUN! Kalem dile gelsin! Satırlara dizilen gelsin!
  2. “Sana olan nimeti sayesinde Rabbin ile konuşuyorsun cinlerle değil”
  3. Bu sana lütuf ve ikram dışında hah ettiğin bir karşılıktır.
  4. Çünkü senin muazzam bir ahlakın var, hiç kuşkusuz.
  5. Yakında göreceksin onlarda görecekler… (52 ayettir)

Kalem ve satırların dile gelmesi ve konuşması istenen suredir. Ana teması Allah ve Ahiret Günüdür. Sure bu konular etrafında döner. İnkârcıların dersler çıkaracağı konular anlatılır.

Özellikle Peygamberin maruz kaldığı olaylardan yılmaması, göğüs germeği, müşriklerle asla uzlaşmaması, yalnız kalmaktan korkmaması öğütlenir. Bunun için de kendisine Yunus kıssası anlatılır.

 

MÜZEMMİL SURESİ

  1. SEN EY büyük işi yüklenen!
  2. Gece yarılarında kalk!
  3. ¾ Ortasında, başında veya sonunda Kuranı düşüne, düşüne oku!
  4. Biz sana ağır bir sorumluluk yükleyeceğiz.(20 ayettir)

Hz. Muhammed’in (s.a.v) peygamberlik gibi büyük bir sorumluluk altına girmesi anlatılır. Peygamberin çevresine toplananlara gerekli olan desteği verebilmesi için, gece kalkarak düşünerek planlar yapması, gündüz olunca da bu planları uygulaması istenir. Bu arada inkârcıları da ölüm, afet ve kıyametle inzar etmesi istenir.

 

FATİHA SURESİ

  1. Sevgi ve merhameti sonsuz Allah’ın adıyla
  2. Bütün övgüler, varlığın yeğane Rabbi Allah içindir.
  3. Sevgi ve merhameti sonsuzdur.
  4. Hesap gününün sahibidir.
  5. Yalnız sana ibadet eder, yalnız senden yardım dileriz.
  6. Bizi doğruluk ve dürüstlük yolunda yürüt.
  7. Sapmışların ve öfkeni çekenlerin değil; nimetlerinle desteklediklerinin yolunda…

Kur’an onunla başlar, açılış anlamındadır. Fatiha’nın içinde yer alan kavramlar, bütün Kur’anı açan kavramlardır.

Yani Kur’an’ı açan anahtar kavramlar Fatiha’da yer almıştır.

 

MÜDDESSİR SURESİ

  1. SEN EY yalnızlığa bürünen!
  2. Kalk ve uyanışı başlat!
  3. Haykır; Allahuekber
  4. Güzel ahlakı kuşan!
  5. Kötülüğe bulaşma!(56 ayettir)

Müddessir, Yalnızlığa bürünmek anlamındadır. Hz. Peygamber bir ara yalnızlığa bürünmüştür. Akabinde de, tarihin meydanına çıkması, peygamberliğini ilan etmesi ve uyanışı başlatması istenir. Müşriklerin en sert şekilde eleştirildiği yerlerden birisi bu suredir. Mekke sokaklarını inleten meydan okumalar, sure boyunca görülecektir.

 

MESED SURESİ

  1. KAHROLSON Ebu Leheb! İktidarı; kahrolsun!
  2. Zenginlik ve iktidar onu kurtaramayacak.
  3. O kıpkızıl bir ateşe atılacak.
  4. Çenesi düşük karısı da yanında olacak.
  5. Gerdanında fitillisinden bir de ip olacak.(5 ayettir)

İslam’ın ilk yıllarında Mekke’de kurulan düzene karşı bir öfke patlamasıdır. Kahrolsun, yıkılsın, kurusun haykırışlarını burada görülür.

Tevhit inancından ne anladığımız burada oldukça önemlidir.

Bir deniz düşünün içinde bulunan her şey bu âlemi temsil ediyor. Su olmazsa, denizin içindekilerin bir şey yapmaları imkânsızdır.

Ancak denizin içindeki her şeyde denizin bir parçası değildir.

İşte buradan hareketle İslam Fena Fillah anlayışını reddeder ki, bu doğrudur.

O zaman Melek/meleke gücü yalnız başına tasarruf sahibi bir şey değildir. Bunlar Allah’ın gayrısı da, aynısı da değildir. Fakat ne yazık ki Islama bu anlayış, Tevrat’tan getirilip konulmuş şeylerdir.

Dört meleğe yüklenilen görevler gibi. Halk arasında Ölüm meleği olarak bilinen Azrail can alıcı melek olarak bilinir, öte yandan da derler ki Allah verdi, Allah aldı. Çelişkiyi görüyor musun?

Aslında doğru olan ikincisidir. Çünkü Allah hiç bir şeyde, var etmekte, yok etmekte ortak kabul etmez. Ederse bu tevhide aykırıdır.

 

AHLAK BAHSİ

Davranışlara ortaya çıkar… Yaşarsanız o da yaşar ve sizi yaşatır. Ahlak anlatan kitaplara bakınca, onların tamamı, ahlakın felsefi tarafını anlattığı görülür. Bir Çinli düşünür bu konuda şöyle söylemiştir:

Söylediklerinize dikkat edin, düşüncelerinize dönüşür.

Düşüncelerinize dikkat edin, duygularınıza dönüşür.

Duygularınıza dikkat edin, davranışlarınıza dönüşür.

Davranışlarınıza dikkat edin, alışkanlıklarınıza dönüşür.

Alışkanlıklarınıza dikkat edin, değerlerinize dönüşür.

Değerlerinize dikkat edin, Karakterinize dönüşür.

Karakterinize dikkat edin, Kaderinize dönüşür.

Allah cümlemizi yaşayan bir ahlaktan mahrum koymasın.

 

DUA BAHSİ

Yukarda anlattığımız bu dua manasına da gelen salâtın bir tatbiktir.

Allah’ın resulü tarafından Müslümanlara öğretildiğini görüyoruz.

Müslümanlar Allah’ın resulü önderliğinde günün belli vakitlerinde bir araya gelerek Allah’a dua ediyorlar.

Rükû ve secde ediyorlar, onu tespih ediyorlar (yüceltiyorlar) ve hem de Kuran’ı tedris ediyorlardı.

Çeşitli sebeplerle Allah resulüne, cemaatine katılamayan müminlere, bu eylemi ya kendi aralarında birleşerek ya da ferdi olarak yerine getiriyorlardı.

O ki seni yarattı, (özüne) eşitliği koydu, adaleti yerleştirdi” (İnfitâr; 7)

Mahmut AKYOL

Yer işareti koy permalink.

Yoruma kapalı.